5 stjerner på Trustpilot
anmeldelser
Start en webshop - 5 lette trin
Jacob Collatz Schyum
Jacob Collatz Schyum
Cand.it i Webkommunikation & Ejer af Collatz - Web & Marketing Consulting

Start webshop - Sådan kommer du i gang

At få din virksomhed online har muligvis været et punkt på listen over dine forretningsmål i et stykke tid. Men tanken om at starte dette projekt kan være overvældende. Især hvis du ikke nødvendigvis er den mest it-kyndige person, og hvis du samtidig leder en virksomhed, har du helt sikkert travlt hele tiden.

Men at starte en webshop er lettere, end man skulle tro. Derfor har jeg sammensat en brugbar liste over 5 indledende trin for at lette din opgave. Læs nedenstående klare handlingsplan for at starte en ny online forretning eller for at gøre din fysiske butik online allerede i dag. 

1. Få et domænenavn

Et domænenavn er den webadresse, som man skriver i websøgningslinjen for at få adgang til din webshop. Den består af to elementer: firmanavnet og en udvidelse, såsom “.com”, “.dk” eller “.org”.

Det giver altid god mening at starte fra domænenavnet, hvis du endnu ikke har registreret din virksomhed. På den måde vil du være i stand til at undersøge om nogen allerede har brugt dit navn i en URL og du dermed skal ty til justeringer og bruge en mindre ligefrem URL-formel.

Brainstorm mulige løsninger og kontroller, om de er tilgængelige på Daddy.com, Domain.com. eller Dandomain.dk. Et domænenavn skal være kort og let at stave, men også unikt og let genkendeligt. Husk, at det skal give mening for netop din virksomhed, så det skal være meningsfuldt og matche dit brands vision.

En god idé er at inkludere et relevant nøgleord i domænet som indikerer, hvad din virksomhed sælger – det vil samtidig være en fordel ift. SEO. Husk også din målgruppes placering. Hvis du planlægger at udvide internationalt er det bedst, at undgå sprogspecifikke bogstaver, såsom de danske Æ, Ø og Å og den landespecifikke “.dk” udvidelse. 

Hvis du allerede har din virksomheds navn registreret, kan du blot gå til en af de ovennævnte tjenester for at se, hvilke udvidelser der er tilgængelige for dit firmanavn og købe det. 

Du bør ikke at stresse for meget over dette trin og du bør ikke forsinke de næste trin i jagten på det perfekte domænenavn. Hvis du finder et godt navn, understøtter domænenavnet dig i din branding, ellers kan du altid blot vælge noget helt enkelt. Det er i sidste ende ikke er navnet, som skaber din succes.

2. Vælg en webshopløsning

Der er masser af webshopløsninger tilgængelige, hvis du søger efter dem på Google. Jeg anbefaler personligt selv Shopify eller WooCommerce fra WordPress. Begge tjenester er fantastiske, så længe det passer til dit tilgængelige budget, tekniske færdigheder, ambitioner, og din deadline for udgivelse af webshoppen.

WooCommerce er en udvidelse af verdens mest populære CMS WordPress, som tilføjer e-handelsfunktioner til dit websted. Dette er open source platform, hvilket bl.a. betyder, at du kan downloade og bruge WooCommerce gratis. Dog skal du købe hosting fra en tredjepart – Bluehost anbefales officielt af WordPress, og de tilbyder hosting til onlinebutikker for 12,95 $ / måned. Bluehost er en pålidelig virksomhed, som tilbyder support 24/7. Derudover tilbyder de dig også et gratis domænenavn det første år. Ellers findes der rigtig gode tjenester som Simply.com og One.com som også har dansk support. 

En anden fordel ved at vælge en open source-platform er, at du har fuld adgang til sidens kode. Det giver dig en masse fleksibilitet inden for design samt tilføjelse af brugerdefinerede funktioner til din webshop. Men hvis du ikke har viden inden for kodning, vil det typisk være nødvendigt at ansætte en udvikler eller bruge et pagebuilder plugin. 

Shopify er derimod en fuldt hostet løsning, så deres abonnementer inkluderer allerede hosting og SSL til din webshop. Du kan købe dit domænenavn igennem Shopify, hvor prisen starter fra 14 $ / år. Alternativt kan du få eksterne udbydere til at pege dit domæne over på Shopify. 

Shopify Basic abonnementet koster et fast beløb på 29 $ pr. måned. Grundlæggende er det, du betaler for, brugervenligheden, supporten samt andre eksklusive funktioner såsom Shopifys egen betalingsløsning. Denne platform er den mest brugervenlige og kan relativt let bruges af uerfarne brugere. Der er en 14-dages gratis prøveperiode, hvis du vil prøve denne platforms funktioner.

Uanset om du vælger Shopify eller WooCommerce, skal du have med i dine overvejelser, at begge løsninger inkluderer en række både gratis men også premiumskabeloner og add-ons, som du muligvis får brug for. Se evt. mit blogindlæg om webshop løsninger for flere detaljer om de forskellige webshopløsninger.  

3. Få et SSL-sikkerhedscertifikat

SSL er et certifikat til din onlinebutik, som tillader datakryptering, hvilket betyder, at dine besøgende sikkert kan bruge deres personlige- og kreditkortoplysninger, som er nødvendige for at foretage et onlinekøb.

Dette certifikat gør det muligt for dine kunder at betale direkte på din webshop i stedet for at blive omdirigeret til en separat betalingsgateway, hvilket kan negativt påvirke nogle brugeres tillid til din webshop. 

Især for webshops er det et standardkrav af Google at man har et SSL-certifikat, for at sikrer brugernes sikkerhed, når de handler online. Det er generelt velkendt, at Google favoriserer https-websteder frem for http-sider og rangerer dem højere i søgeresultater. Desuden tagger Chrome endda http-websteder (uden SSL-certifikat) som “ikke sikre” ud for domænenavnet. En “ikke sikker” webshop vil i mange tilfælde forhindre besøgende i at færdiggøre deres køb, og dit brand vil miste troværdighed.

Hvis du bruger Shopify til at opbygge din webshop, genererer den automatisk et SSL-certifikat til dig, og dit domænenavn vises med https://. Hvis du bruger WooCommerce eller en anden open source-platform, skal du typisk købe et SSL-certifikatet fra en ekstern certifikatmyndighed. For eksempel tilbyder Cloudflare forskellige SSL-planer. 

4. Traf beslutning om betalingsmetoder

Det siger sig selv, at formålet med at starte en webshop er at sælge, og derfor skal dit websted være i stand til at understøtte en betalingsprocedure. En betalingsgateway er en applikation, der giver din butik funktionaliteten til at indsamle betalinger sikkert og bekvemt fra dine kunder. Lige efter at have klikket på “bestil” i din webshop, fortsætter de besøgende til en betalingsgateway, som håndterer betalingsprocessen fra start til slut.

Hvis du bruger en e-handelsbygger som Shopify og WooCommerce, er det virkelig nemt at tilføje en betalingsløsning til din webshop. Når du skal beslutte, hvilke betalingsløsninger du vil tilbyde, så skal du huske din målgruppes placering og præferencer og give dem muligheden for at betale efter en metode, de forventer og stoler på.

I Danmark er den mest populære betalingsmetode kreditkort, stærkt efterfulgt af MobilePay samt andre nyere betalingsmetoder som Apple- & Google Pay. PayPal har også en stigende i popularitet. Derfor anbefaler jeg, at du giver dine kunder chancen for både at foretage betaling via kort, men også via de populære alternativer, især hvis din hovedmålgruppe er unge drevet af teknologiske tendenser.

For Shopify-brugere er Shopify Payments den mest fordelagtige betalingsgateway. Dette er drevet af Stripe, som er en af de mest populære gateways i verden. Med Shopify Payments får du Stripes løsning problemfrit integreret i din platform. Løsningen er samtidig let at administrere i dit Shopify admin board.

WooCommerce-brugere skal finde og installere en betalingsgateway fra Extensions Store. PayPal er den mest populære betalingsløsninger her som kan downloades og installeres gratis. Med denne betalingsløsning giver du dine kunder mulighed for at betale med traditionelle kreditkort og såvel som nogle lokale metoder.

5. Vælg en forsendelsesløsning

Som webshopejer er det dit ansvar, at sikre sikker forsendelse af dine produkter. For at gøre det skal du samarbejde med et pålideligt fragtfirma. Når man overvejer forskellige fragtfirmaer, er der to hovedaspekter som er vigtige at se på: Omkostningerne ved tjenesten og firmaet image. Dette er vigtigt, fordi i sidste ende påvirker forsendelsen den samledede kundeoplevelse med dit brand. 

Min personlige favorit inden for fragtbooking er Shipmondo, fordi de tilbyder så stor fleksibilitet, hvilket er noget alle virksomheder har brug for. Opsætningen er ganske enkel, og hvis du bruger WooCommerce eller Shopify findes der standard integrationer. Du har også mulighed for at tilbyde levering med alle populære fragtfirmaer via Shipmondo, såsom PostNord, GLS og Bring.

Jeg håber, at du har fået et klarere billede af, hvad det kræver at starte en webshop nu. Hvis du ønsker hjælp til alle eller blot nogle af ovenstående opgaver er du velkommen til at kontakte mig for et uforpligtende tilbud samt en snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig godt igang med din webshop.

Skal du bruge hjælp til at starte en webshop?

Jacob Collatz Schyum

Ejer & Konsulent
Jacob Collatz Schyum

Udfyld kontaktformularen - så vender jeg tilbage inden for 24 timer

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and
    Terms of Service apply.